Het Valeojournaal

Bewust omgaan met voeding

Wij vinden het erg belangrijk dat onze leerlingen gezond eten. Om gezond eten te stimuleren krijgen de leerlingen elke dag schoolfruit en wordt er twee keer per week gratis een gezonde lunch van Tommy Tomato aangeboden.

Eten en drinken op school
Tijdens de ochtendpauze wordt er in de groepen gegeten en gedronken. Wij vinden het op school erg belangrijk dat de kinderen gezonde voeding tot zich nemen. Daarom krijgen alle kinderen fruit of groente vanuit school en drinken we bij voorkeur water. Ook tijdens het overblijven vinden we het belangrijk dat de kinderen gezond eten. Snoep, koek en frisdrank zijn daarom niet toegestaan.

Trakteren
Als je jarig bent mag je trakteren, ook op school. Wij hebben de voorkeur voor een voorverpakte gezonde traktatie en vooral niet te veel. Voor jonge kinderen is een traktatie al snel een hele maaltijd. Daarom is het belangrijk dat de traktatie niet te groot is en niet te veel calorieën bevat. In verband met de veiligheid zijn lolly’s op school niet toegestaan.

Na het trakteren in de klas mogen de kleuters de kleuterklassen rond om de andere leerkrachten een felicitatie op hun kaart te laten schrijven, vanaf groep 3 schrijft de groepsleerkracht de kaart en mogen klasgenoten hun felicitaties opschrijven.

Kinderboekenweek

Op woensdag 2 oktober begint de Kinderboekenweek.
Het thema dit jaar is ‘Lekker eigenwijs’. Wij openen de Kinderboekenweek gezamenlijk door het lied ‘Eigenwijs’ van 123Zing te zingen. Op 22 oktober sluiten wij de Kinderboekenweek af met een inloopavond. Dit jaar organiseren wij tijdens die avond een boekenruilmarkt. Hiervoor mogen de leerlingen vanaf 2 oktober boeken van huis meenemen, die zij niet meer lezen. Op de inloopavond mogen zij dan 1 boek uit kiezen op de boekenmarkt.

Meer informatie over de boekenmarkt en de inloopavond volgt in het volgende journaal.

Op de informatieavond van groep 1-2 op dinsdag 24 september van 19.00-20.00 zal de nieuwe woordenschatmethode aan bod komen. We hopen dat er van ieder kind 1 of 2 ouders aanwezig zullen zijn.

Ander nieuws

KinderKunstlijn

Op 2 en 3 november organiseert Kunstlijn Haarlem de zesde gratis KinderKunstlijn voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Een educatieve kunstroute met kijk- en doe opdrachten langs musea en andere kunst locaties in het centrum van Haarlem. Voor de kinderen is een aparte route uitgezet met kijk- en doe opdrachten, en zo kunnen ze zich verwonderen, op onderzoek uitgaan, en Kunst ‘maken’ (workshops). Ook ontmoeten ze andere kinderen en werken samen bij het aanbod dat de musea aanbieden.

Opleidingsschool

Wij vinden het belangrijk om onze toekomstige collega's goed op te leiden en ze voor te bereiden op het vak van leerkracht in het basisonderwijs. Zeker in deze tijden van leerkrachten tekort willen we hierin investeren.

40 jaar in het onderwijs

In de zomervakantie vierde Els Wolffenbuttel haar 40 jarig jubileum in het onderwijs. Deze prestatie wilden wij niet ongemerkt voorbij laten gaan. Daarom hebben wij juf Els verrast met een mooie bos bloemen en taart voor de hele klas.